in-storemedia marketing shopper
15
Sty

comunicación-punto-de-venta1

In-Store Media nieustannie analizuje zachowania zakupowe konsumentów. Planując wprowadzenie nowych nośników reklamowych czy oferując klientom kampanie w punkcie sprzedaży staramy się zrozumieć różne rodzaje komunikatów reklamowych (sprzedażowe, wizerunkowe), to w jaki sposób konsumenci planują zakupy, decydują o wyborze danej marki, produktu. Skąd czerpią informacje o nowościach na rynku.

Poniżej prezentujemy wyniki badań na temat zachowań konsumenta w punkcie sprzedaży podczas procesu zakupu. Dane pochodzą z różnych badań przeprowadzonych w zeszłym roku.

Czy konsument, inaczej zwany shopperem, planuje swoje zakupy? Tak, 92% ankietowanych potwierdza, że planuje zakupy oraz przygotowuje listę zakupów przed wizytą w sklepie. Na liście zakupów zazwyczaj pojawiają się kategorie produktów bez wskazania konkretnej marki. Decyzja o wyborze konkretnej marki podejmowana jest przy półce.

Im konsument jest starszy i ma większą siłę nabywczą (wyższy budżet), proces ten staje się bardziej improwizowany, shopper często podejmuje wtedy decyzje pod wpływem impulsu. Niemniej, nawet gdy lista zakupów jest sprecyzowana, to specjalna ekspozycja, kaprysy konsumenta, promocje i specjalne oferty ostatecznie definiują zawartość wózka sklepowego.

Z drugiej strony 46% kupujących duże zakupy robi raz w tygodniu, a pozostałe, zaspakajające bieżące potrzeby, w pozostałe dni. Jednocześnie 28% ankietowanych zadeklarowało, że większe zakupy przeprowadza średnio raz w miesiącu. Super oraz hipermarkety to najczęściej wybierane formaty sklepów w przypadku dużych zakupów cotygodniowych.

Kiedy już decyzja odnośnie miejsca zakupów zostaje podjęta, kolejnym czynnikiem wpływającym na podejmowane przez shoppera decyzje są ceny produktów, oferty specjalne i promocje. Na jakość produktu, jego świeżość oraz szerokość oferty uwagę zwraca znacznie mniej osób.

Możemy wyróznić dwa rodzaje zachowań konsumenta w zależności od kategorii produktów: impulsowe związane z emocjami oraz racjonalne zaspakajające potrzeby. Aby przekaz reklamowy był bardziej efektywny powinien być odpowiednio bardziej emocjonalny lub racjonalny.

To właśnie w sklepie, stojąc przed półką sklepową, klient dowiaduje się o nowościach produktowych (35%). Dlatego też komunikacja w punkcie sprzedaży jest w tym przypadku efektywniejsza niż reklama w TV czy Internecie.

 

Aby uzyskać więcej informacji napisz na adres:

info.poland@in-storemedia.com

Udostępnij:
in-storemedia.pl